حفاظت از برند و علامت تجاری ( ثبت برند ، ثبت علامت تجاری )
در برخی موارد، حفاظت از ثبت برند میتواند به فراتر از کلمات، نمادها و عبارات گسترش یابد تا جنبه های دیگری از محصول مانند رنگ آن یا بسته بندی آن را شامل شود. به عنوان مثال، رنگ قرمز از عایق پشم شیشه یا شکل منحصر به فرد بطری زم زم ممکن است به عنوان ویژگی های شناسایی خدمت یاد شود. این ویژگی ها به طور کلی تحت عنوان “لباس تجاری” قرار میگیرند با این وجود، چنین ویژگی هایی محافظت نخواهند شد. زیرا شرکت های رقیب هر نوع مزیت عملکردی و رقابتی را ارائه میدهند. بنابراین، برای مثال: سازنده نمیتواند استفاده از یک شکل بطری منحصر به فرد خاص را قفل کند، حتی اگر این شکل برخی از ویژگی های عملکردی را فراهم کند. برند ها باعث میشوند که مصرف کنندگان سریعا منبع خوبی را شناسایی کنند. مثلا مصرف کننده به جای اینکه در همه کالا ها بگردد تا محصول مورد نظر خود را پیدا کند میتواند برند محبوب را دنبال و نیازش را برطرف کند. ثبت برند نیز باعث می شود تولید کنندگان انگیزه ای برای سرمایه گذاری در کیفیت کالاهای خود داشته باشند. اگر یک مصرف کننده مثلا از زمزم استفاده میکند می تواند براحتی کمبود کیفیت را پیدا کند. قانون ثبت برند و ثبت علامت تجاری با تنظیم و استفاده مناسب از علامت های تجاری، این اهداف را به پیش میبرد.
- ۹۸/۰۷/۰۹